Przejdź do głównej zawartości

Posty

Pasta z dyni

Nie po raz pierwszy przekonuję się, że wystarczy kilka składników i dobrze zaopatrzona spiżarnia w przyprawy, a można wyczarować absolutny hit. Pasta powstała z resztek dyni, pospolitej cebuli i czosnku oraz porządnej garści przypraw i to właśnie one robią całą robotę. Polecam pastę na dobry początek dnia z kawałkiem dobrego chleba ;)
Najnowsze posty

Jesienna zupa nie tylko z dyni

Te niekontrolowane przerwy na blogu spędzają mi sen z powiek, którego ostatnio i tak u mnie jak na lekarstwo. Liczyłam się z faktem, że wrzesień będzie ciężki, choć tzw. "wakacyjny luz" też wiele do życzenia pozostawiał, to jednak irytuje nie depczący mi nieustannie po piętach czas. Ostatnio tęsknię do coraz bardziej prozaicznych rzeczy  w stylu - nie musieć nic, choć na jeden dzień, móc poczytać w spokoju w ostatnich promykach słońca, wypić ciepłą kawę, pójść na spacer bez zerkania na zegarek, jednak jak na razie to wciąż sfera pobożnych życzeń. Niekończąca się sterta spraw na dziś mocno rywalizuje z tą na wczoraj, zmuszając mnie to naciągania struny na wiolonczeli czasu tak mocno, że pozostaje mi jedynie liczyć, że nic nie strzeli i wszystko zagra bez fałszywych nut - zatem wybaczcie mi te przestoje ;) Z uściskami przesyłam pyszną jesienną zupę nie tylko z dyni.

Bezglutenowe ciasteczka czekoladowo-sezamowe

Ciasteczka z lekkim "twistem" niewielki dodatek pasty tahini zmienia ciasteczka w niepowtarzalne słodkości. Mąka kokosowa jaką namiętnie stosuje w swoich wypiekach, choć wciąż jestem na etapie "demo", znajdzie zwolenników nie tylko diety bezglutenowej, ale również amatorów fitnessu. Dzięki wysokiej zawartości białka, potrawy z niej przygotowane świetnie sprawdzają się w przypadku okołotreningowego posiłku. Bywa trudna, bo pozbawiona glutenu nie skleja się, jeśli masy nie uda się skleić dodajcie więcej mleka, jednak należy pamiętać że wypieki bezglutenowe mają zupełnie inną konsystencję, zbliżoną raczej do piasku, za to zdecydowanie bardziej przyjazne są dla naszych jelit i sylwetki.


Tarta czekoladowa z kremem kokosowo-czekoladowym i borówkami

Po dłuższej przerwie spowodowanej nie tylko wakacyjnymi planami, ale również pracą, powracam ze słodkościami. Z pewnością jesteśmy w samym środku najbardziej obfitego, dojrzałego i słodkiego sezonu na warzywa i owoce. Na straganach dominują słodkie pomidory, dorodne papryki, wybujałe cukinie, choć rabarbar, truskawki i czereśnie odeszły to ich miejsce zastępują cudowne jagody, maliny, jeżyny, borówki, morele, a za chwilę niezastąpione w późnoletnich wypiekach śliwki. Moja propozycja na nadchodzący weekend u schyłku wakacji to mocno czekoladowa tarta z borówkami, prosta i szybka w wykonaniu, nawet jeden mały kawałek w pełni zaspokoi "słodkościowe" zachcianki.  

Ciepła sałatka z jarmużem, grzybami, bakłażanem

O wartościach odżywczych jarmużu nie trzeba się zbytnio rozpisywać, jest mega zdrowy i należy do rodziny superfood wiec po prostu go jemy ile się da. Więcej informacji na jego temat i przepisów można znaleźć (TUTAJ). Jeśli chodzi o grzyby to wciąż trwają dyskusje na temat ich wartości odżywczych i ich wpływu na nasze zdrowie. Z pewnością walory smakowe są niepodważalne, jeśli jednak chodzi o pieczarki to razem z prawdziwkami zawierają najwięcej strawnego białka, zwłaszcza te młode okazy, to rodzaj białka umiejscowiony gdzieś pomiędzy białkiem zwierzęcym a roślinnym. Grzyby warto włączyć także do swojej diety, ze względu na niski indeks glikemiczny, zwierają bardzo dużo wody, ale bywają też ciężkostrawne głównie ze względu na wielocukier o strukturze podobnej do celulozy, czyli błonnika. Natomiast mięsiste awokado zapewni nam dawkę dobrych tłuszczy - czyli sałatka nie tylko dla sportowców -  na zdrowie ;)


Zdrowe ciasto owsiane z truskawkami

W czerwcu i lipcu truskawki są moją absolutną obsesją, codziennie kupuję 2 kg i przerabiam na smoothie, dodają do codziennej owsianki, zjadam z jogurtem lub bez dodatków. Truskawki pasują do wszystkiego, są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, a do tego można je jeść bezkarnie bo 100 gramowa porcja ma zaledwie 28 kcal, pomagają schudnąć regulując trawinie i przyspieszając przemianę materii. Ciasto jest banalnie proste, nie zawiera mąki, oleju, masła, jedynie 1 łyżkę cukru, na którą z pewnością możemy sobie pozwolić zachowując zdrowy styl życia ;) Doskonałe dla gości lub kiedy po prostu musimy zjeść coś słodkiego, doskonale przechowuje się w lodówce, w pojemniku, pokrojone na mniejsze kawałki, świetnie sprawdza się wtedy jako przekąska.

Sałatka z czarną soczewicą, cukinią, bobem i groszkiem

Soczewica ma wiele wartości odżywczych, a co za tym idzie - właściwości zdrowotnych. Soczewica przede wszystkim zawiera dużo białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego. Jest także bardzo bogatym źródłem ważnego dla serca potasu i potrzebnego w ciąży kwasu foliowego. Na rynku można spotkać kilka rodzai tego strączka, przyjrzyjmy się zatem jak wykorzystać poszczególne jej odmiany w kuchni.  Najpopularniejsza to soczewica czerwona, która jest tak naprawdę soczewicą brązową tyle, że pozbawioną łupinki. Czerwona soczewica łatwo się rozgotowuje, dlatego jest idealnym składnikiem zup. Dodatkowo nie wymaga wcześniejszego namaczania. Wspomniana już soczewica brązowa charakteryzuje się wyrazistym smakiem, często jest składnikiem wegetariańskich pasztetów, pieczywa, kotletów. Soczewica zielona odznacza się bardzo delikatnym smakiem i po ugotowaniu nie rozpada się, lecz zachowuje sypkość. Można przygotować na jej bazie pasty kanapkowe lub farsz do pierogów czy krokietów…