Przejdź do głównej zawartości

Posty

Tarta czekoladowa z kremem kokosowo-czekoladowym i borówkami

Po dłuższej przerwie spowodowanej nie tylko wakacyjnymi planami, ale również pracą, powracam ze słodkościami. Z pewnością jesteśmy w samym środku najbardziej obfitego, dojrzałego i słodkiego sezonu na warzywa i owoce. Na straganach dominują słodkie pomidory, dorodne papryki, wybujałe cukinie, choć rabarbar, truskawki i czereśnie odeszły to ich miejsce zastępują cudowne jagody, maliny, jeżyny, borówki, morele, a za chwilę niezastąpione w późnoletnich wypiekach śliwki. Moja propozycja na nadchodzący weekend u schyłku wakacji to mocno czekoladowa tarta z borówkami, prosta i szybka w wykonaniu, nawet jeden mały kawałek w pełni zaspokoi "słodkościowe" zachcianki.  
Najnowsze posty

Ciepła sałatka z jarmużem, grzybami, bakłażanem

O wartościach odżywczych jarmużu nie trzeba się zbytnio rozpisywać, jest mega zdrowy i należy do rodziny superfood wiec po prostu go jemy ile się da. Więcej informacji na jego temat i przepisów można znaleźć (TUTAJ). Jeśli chodzi o grzyby to wciąż trwają dyskusje na temat ich wartości odżywczych i ich wpływu na nasze zdrowie. Z pewnością walory smakowe są niepodważalne, jeśli jednak chodzi o pieczarki to razem z prawdziwkami zawierają najwięcej strawnego białka, zwłaszcza te młode okazy, to rodzaj białka umiejscowiony gdzieś pomiędzy białkiem zwierzęcym a roślinnym. Grzyby warto włączyć także do swojej diety, ze względu na niski indeks glikemiczny, zwierają bardzo dużo wody, ale bywają też ciężkostrawne głównie ze względu na wielocukier o strukturze podobnej do celulozy, czyli błonnika. Natomiast mięsiste awokado zapewni nam dawkę dobrych tłuszczy - czyli sałatka nie tylko dla sportowców -  na zdrowie ;)


Zdrowe ciasto owsiane z truskawkami

W czerwcu i lipcu truskawki są moją absolutną obsesją, codziennie kupuję 2 kg i przerabiam na smoothie, dodają do codziennej owsianki, zjadam z jogurtem lub bez dodatków. Truskawki pasują do wszystkiego, są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, a do tego można je jeść bezkarnie bo 100 gramowa porcja ma zaledwie 28 kcal, pomagają schudnąć regulując trawinie i przyspieszając przemianę materii. Ciasto jest banalnie proste, nie zawiera mąki, oleju, masła, jedynie 1 łyżkę cukru, na którą z pewnością możemy sobie pozwolić zachowując zdrowy styl życia ;) Doskonałe dla gości lub kiedy po prostu musimy zjeść coś słodkiego, doskonale przechowuje się w lodówce, w pojemniku, pokrojone na mniejsze kawałki, świetnie sprawdza się wtedy jako przekąska.

Sałatka z czarną soczewicą, cukinią, bobem i groszkiem

Soczewica ma wiele wartości odżywczych, a co za tym idzie - właściwości zdrowotnych. Soczewica przede wszystkim zawiera dużo białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego. Jest także bardzo bogatym źródłem ważnego dla serca potasu i potrzebnego w ciąży kwasu foliowego. Na rynku można spotkać kilka rodzai tego strączka, przyjrzyjmy się zatem jak wykorzystać poszczególne jej odmiany w kuchni.  Najpopularniejsza to soczewica czerwona, która jest tak naprawdę soczewicą brązową tyle, że pozbawioną łupinki. Czerwona soczewica łatwo się rozgotowuje, dlatego jest idealnym składnikiem zup. Dodatkowo nie wymaga wcześniejszego namaczania. Wspomniana już soczewica brązowa charakteryzuje się wyrazistym smakiem, często jest składnikiem wegetariańskich pasztetów, pieczywa, kotletów. Soczewica zielona odznacza się bardzo delikatnym smakiem i po ugotowaniu nie rozpada się, lecz zachowuje sypkość. Można przygotować na jej bazie pasty kanapkowe lub farsz do pierogów czy krokietów…

Wolno pieczony, ziołowy schab ze szparagami, ziemniakami i młodą kapustą

Zaskakująco szybko przyszedł koniec roku szkolnego, jeszcze szybciej nadejdzie początek nowego, wciąż gonią mnie przeróżne terminy, sterta gazet do przeczytania piętrzy się na półce, już nawet zapomniałam, że pod nią leży książka do przeczytania której nie mogę się zabrać od 2 miesięcy, zaległości na blogu pozostawię już nawet bez komentarza, a zrywając z kalendarza szóstą kartkę czuję dziwny ucisk w żołądku. Wciąż mam nieodparte wrażenie, że czegoś zapomniałam, czegoś ważnego, że ucieka mi mnóstw tematów, czy to aby nie czas na odpoczynek...? Stawiamy opór biegnącemu czasu i zamiast przygotować coś naprędce biorę się za woooolne gotowanie, schab ziołowy wolno pieczony z ziołowym nadzieniem, wolno pieczone warzywa w miodzie i wolno duszona młoda kapusta w białym winie. Takie wolne dania nadają się świetnie na weekend, kiedy aż nie wypada się śpieszyć ;)

Owsiana tarta z rabarbarem i kruszonką

Sięgając po rabarbar, lub inaczej - rzewień, nie sposób mi odciąć się od dziecięcych wspomnień, tak bardzo to warzywo jest spójne z z nimi, że widząc stosy czerwonych łodyg na staranie, czuję cierpki smak łodygi pałaszowanej wprost z grządki. Ci z Was, którzy śledzą moje wpisy z pewnością pamiętają, że wiele wspomnień odnosi się do ogródka babci, to właśnie tam zaprzyjaźniałam się z warzywami i owocami, zakładałam swoje pierwsze grządki, uprawiałam kwiaty i.... chwasty ;) Niestety chyba za mocno skupiłam się na jedzeniu bo uprawa roślin mi mocno nie wychodzi, jestem w stanie zamordować nawet kaktusa, sama już nie wiem czy w związku z brakiem czy nadmiarem wody. Rabarbar z ogródka mojej babci jadłam na surowo i tamten mi bardzo smakował, wszystko co stamtąd trafiało do domu miało swój konkretny smak, ogórki, pomidory, truskawki, porzeczki, tych czarnych nie znosiłam, wielkie czereśnie z robakami (bo nie pryskane) kwaśne wiśnie i genialne węgierki. Dziś trudno mi pogodzić się z tym, że …

Bataty faszerowane soczewicą z surówką z czerwonej kapusty

Wiosna zawitała już na stragany, wakacje tuż, tuż, nie poddawaj się i trzymaj zdrowego planu jedzeniowego, jedz warzyw jak najwięcej, możesz je łączyć z rybą i mięsem lub jadać solo. Bataty inaczej słodkie ziemniaki goszczą na polskich stołach coraz częściej choć i tak zbyt rzadko, gdyż znacznie przewyższają pod względem wartości odżywczych klasyczne ziemniaki. Bataty są bowiem źródłem karotenoidów, luteiny i likopenu. Warto sięgać po bataty również wtedy kiedy się odchudzamy, mają znacznie niższy indeks glikemiczny niż powszechnie znana kremowe bulwy.