Przejdź do głównej zawartości

Steki z sosem chili & sałatką z mango




Danie treściwe  i lekkie jednocześnie. Steki wołowe to prawdziwy kawał mięcha, którym nie pogardzi żaden mięsiarz, zwłaszcza, że towarzyszy mu pikantny sos chili, a wszystko dopełnia i łagodzi lekka sałatka z mango i sosem cytrynowym na bazie mojego ulubionego crème fraîche. Świetny pomysł na imprezę, steki kroicie na paski, podajecie wszystko na dwóch wielkich talerzach i macie problem z głowy, goście sami się częstują. 




Składniki na 2 porcje:

2 steki wołowe (rostbef) *
sos sojowy
ocet balsamiczny
miód
oliwa z oliwek
czosnek
swieży rozmaryn
chili
swieży imbir
sok z 1 i 1/2 cytryny
1 szklanka crème fraîch*
1 paczka roszponki
1 mango  
1 duża mozzarella 
sól, pieprz 

*najlepsze na stek są rostbef, antrykot, rozbratel, łata, może też być polędwica jest jednak dość droga i moim zdaniem zbyt szlachetna do tego dania
 * przepis tutaj : zobacz przepis

Przygotowanie: 

1. Steki lekko rozbijamy, powinny mieć tę samą grubość, ok 2 cm, odcinamy twardawe resztki skóry, jeśli takowe występują. Robimy marynatę: 4 łyżki oliwy z oliwek, 3 łyżki octu balsamicznego, jedna łyżka sosu sojowego, kilka igiełek świeżego rozmarynu, 2 zgniecione ząbki czosnku, 1 łyżka miodu, pieprz - wszystko mieszamy dokładnie i nacieramy steki, UWAGA: nie solimy steków, przed smażeniem dopiero po, (inaczej będą twarde), jednak w przypadku tej marynaty, solenie w ogóle pomijamy gdyż w marynacie jest sos sojowy. Jeśli już używamy do marynaty soli, koniecznie dodajmy też obrobię cukru lub miodu, to zapobiegnie przywieraniu i twardnieniu mięsa. .
2. Zamarynowane steki odkładamy do lodówki na kilka godzin lub na całą noc, jednak pamiętajmy o wyjęciu ich z lodówki na godzinę przed smażeniem
3. Aby przygotować sos chili, który niesamowicie ożywi steki, siekamy 1 papryczkę chili, 4 ząbki czosnku, ścieramy kawałek imbiru, dodajemy 6-8 łyżek oliwy z oliwek, 2 łyżki sosu sojowego i sok z 1/2 cyrtyny, mieszamy i odstawiamy 
4. Obieramy i kroimy w kostkę mango. Przy zakupie tego owocu zwracamy uwagę na to, żeby było miękkie i żółtawo-czerwone, wtedy mamy pewność, że jest dojrzałe i łatwo da się wydrążyć ze skóry. Roszponkę myjemy i osuszamy, mozzarellę rwiemy palcami na kawałki. Na talerz wykładamy roszponkę, posypujemy mango i mozzarellą oraz polewamy sosem cytrynowym - 1 cytrynę przekrawamy na pół i smażymy ją na suchej patelni, przecięciem do dołu, czekamy chwilę aż cytryna od strony przecięcia nabierze brązowego koloru, w ten sposób sok z cytryny staje się słodszy. 1 szklankę crème fraîch mieszamy z wyciśniętym sokiem z usmażonych cytryn, posiekanymi 3 ząbkami czosnku, solą i pieprzem. 
5. Rozgrzewamy patelnię, wlewamy odrobinę oliwy z oliwek (do smażenia używamy oliwy z drugiego tłoczenia, nie będzie się palić). Ja preferuję steki medium, ale Wy wybierzcie najlepszy dla siebie stopień wysmażenia:
- steki krwiste (temperatura w środku mięsa to ok. 60 st.C, czas smażenia po ok. 1 minucie z każdej strony
- półkrwiste (temperatura w środku mięsa to ok. 63 st. C - czas smażenia po ok. 2-3 minuty z każdej strony
- dobrze wysmażone (temperatura w środku mięsa to ok. 77. st. C, czas smażenia po ok. 7-9 minut z każdej strony
6. Usmażone steki zdejmujemy z patelni i zostawiamy na deskę aby mięso odpoczęło, jeśli pokroimy je natychmiast po usmażeniu wypłyną z nich wszystkie soki.
 7. Pokrojone w paski steki podajemy z sosem chili oraz sałatką z cytrynowym crème fraîch i cudowna kompozycja smaków wjeżdża wprost na Wasz stół.  

Smacznego dinner party! 


Durszlak.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Energetyczne kulki mocy

Masło orzechowe to jeden z podstawowych produktów znajdujących się w spiżarni każdego sportowca, choć ma sporo kalorii może być doskonałym składnikiem diety, trzeba przestrzegać tylko kilku zasad. Ze względu na kaloryczność właśnie masło orzechowe spożywać raczej w pierwszej połowie doby, doskonale sprawdzi się proteinowy omlet z płatków owsianych, jajek i banana, najważniejszy jest jednak skład masła orzechowego. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście to domowej roboty, można się wtedy pokusić nie tylko o wersję arachidową, ale znacznie lepsze będzie masło orzechowe z nerkowców czy migdałów, w tym przypadku konieczny jest blender o nieprzeciętnej mocy. Jeśli jednak zdecydujemy się na wersję kupną to należy zwrócić uwagę żeby masło było 100% , bez dodatku cukru, soli oraz tłuszczy utwardzanych, zwłaszcza oleju palmowego. Masło orzechowe jest cennym źródłem białka, dlatego stanowi podstawę wegan,wegetarian i sportowców, zawiera również cenne tłuszcze nienasycone, za sprawą tryptofa…

Ciastka owsiane - najlepsze!

Te ciastka mają w sobie wszystko to czego nieustannie szukacie w nieudolnych wersjach ciastek owsianych sprzedawanych w sieciówkach, i nie znajdziecie dopóki sami nie spróbujecie zrobić właśnie tych ciasteczek. Są lekko ciągnące, nie za płaskie ani nie za grube, nie za słodkie, mogą być bardzo duże lub takie na jeden raz, nadziane masą pyszności, jak orzechy, gorzka czekolada, czy nawet suszona żurawina, a co najważniejsze, są super proste i super smaczne. Dzięki zawartości mąki kukurydzianej ciasta nie trzeba chłodzić, a dodatek kawałków czekolady sprawi, że unikniemy przykrego rozczarowania, wyjmując z pieca blachę z zupełnie płaskimi ciastkami. Teraz już zawsze będą miały odpowiednią grubość.

Tajska zupa Tom Yum

Zupa Tom Yum to tajski klasyk. Pikantne i kwaśne smaki mieszają się w tej zupie ze świeżymi ziołami, przyprawami oraz krewetkami i kurczakiem, co daje jej niespotykany i niezapomniany smak,a jednocześnie zapewnia sycący posiłek. Najlepiej jeść ją gorącą – temperatura wydobywa bowiem z Tom Yum ostrość i głębię smaku. Jest pysznie, lekko i banalnie prosto. Przygotowanie zupy ostro-kwaśnej zajmuje około 25 minut a, wszystkie przyprawy bez większych problemów można już dziś kupić w większości marketów, nie tylko w stacjonarnych lub internetowych sklepach z azjatyckim produktami.