Przejdź do głównej zawartości

Grillowana polenta ze szparagami i sosem z pieczonych pomidorów

Polenta ma konsystencję kleistej, żółtej papki, formowanej z mąki lub kaszki kukurydzianej. Kiedyś do jej sporządzenia używano mąki kasztanowej. Polenta występuje w trzech głównych odmianach – żółtej, białej oraz czarnej (polenta nera). Innym rodzajem jest polenta con la zucha, podobnie jak nera przygotowuje się ją z gryki, z dodatkiem masy dyniowej i serwuje z ciepłym mlekiem. Polentę gotujemy w wysokim naczyniu, ponieważ pryska i można się poparzyć. Aby sporządzić polentę, należy systematycznie dodawać kaszkę kukurydzianą do gotującej się, osolonej wody. Aby ze zbitej mąki nie utworzyły się kluseczki trzeba mieszać wodę łyżką. Sekret przygotowywania polenty polega na tym, by nadać jej odpowiednią twardość, ale też z tym nie przesadzić. W tym celu można przygotować dwa garnki z wrzącą wodą i kiedy polenta zaczyna tężeć, dolewać wrzątku z drugiego garnka. Po stosunkowo długim czasie gotowania (ok. 30-45 min.) na dnie powinna utworzyć się skorupa. Polenta natomiast będzie odchodzić od ścianek i się od niej oddzieli. To znak, że jest gotowa. Samą polentę, w czystej postaci podaje się do dań, tak jak w Polsce pure ziemniaczane. Po wystudzeniu polenta staje się twarda, można ją schłodzić w formie, wyjąć, pokroić i usmażyć na patelni lub grillować w kawałkach. Można również wymieszać polentę z dodatkami i uformować z niej kluseczki. Polentę można potraktować jako bazę do przeróżnych dań, gdyż przy odrobinie fantazji mogą z niej powstać różne kluski, farsze, placki, placuszki. Gdy zdecydujecie się na polentę, od razu zróbcie podwójna ilość, bo warto, doskonale przechowuje się w lodówce.


Składniki na 4-6 porcji
Czas przygotowania: 90 min

1 szklanka kaszy lub grubej mąki kukurydzianej *
1 łyżka masła
pęczek szparagów
kawałek parmezanu
płatki chilli

Sos z pieczonych pomidorów

10 dojrzałych pomidorów
2-3 ząbki czosnku
sól morska gruboziarnista
pieprz
oliwa z oliwek
gałązki świeżego oregano
2 łyżki mascarpone (opcjonalnie)
















* na rynku można kupić polentę ekspresową, gotuje się ją jedynie 3 minuty, jednak ta przygotowana z kaszy jest smaczniejsza, ale dla zabieganych czemu nie ;) 





Przygotowanie:


1. Polenta - zagotowujemy  4 szklanki osolonej wody, do gotującej się powoli wsypujemy kaszę, gotujemy na wolnym ogniu często mieszając przez ok 40 minut, zdejmujemy z ognia i dodajemy zimne masło, mieszamy. przekładamy do płaskiej foremki wyłożonej papierem do pieczenia, wyrównujemy
2. Szparagi oczyszczamy, odłamujemy zdrewniałe końcówki, pozostałe części kroimy na ok 4 cm kawałki, wciskamy je w polentę i pozostawiamy całość do zastygnięcia, ok 60 min
3. Sos - kiedy polenta zastyga przygotowujemy sos, pomidor przekrawamy na pół, układamy w naczyniu żaroodpornym, do środka pomidorów wciskamy obrane ząbki czosnku, posypujemy całość solą i pieprzem, dodajemy gałązki oregano i skrapiamy oliwą, wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 160 stopni na ok 60 minut
4. Upieczone pomidory miksujemy z mascarpone na gładki krem, doprawiać nie będzie trzeba jeśli pomidory były słodkie
5. Zastygniętą polentę kroimy na kwadraty i smażymy z obydwu stron na oliwie z oliwek na złoty kolor, podajemy z sosem pomidorowym, oprószamy płatkami chilli i startym parmezanem 














Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Durszlak.pl

Komentarze

uwielbiam polentę, a podanie jej ze szparagami to super pomysł!

Popularne posty z tego bloga

Energetyczne kulki mocy

Masło orzechowe to jeden z podstawowych produktów znajdujących się w spiżarni każdego sportowca, choć ma sporo kalorii może być doskonałym składnikiem diety, trzeba przestrzegać tylko kilku zasad. Ze względu na kaloryczność właśnie masło orzechowe spożywać raczej w pierwszej połowie doby, doskonale sprawdzi się proteinowy omlet z płatków owsianych, jajek i banana, najważniejszy jest jednak skład masła orzechowego. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście to domowej roboty, można się wtedy pokusić nie tylko o wersję arachidową, ale znacznie lepsze będzie masło orzechowe z nerkowców czy migdałów, w tym przypadku konieczny jest blender o nieprzeciętnej mocy. Jeśli jednak zdecydujemy się na wersję kupną to należy zwrócić uwagę żeby masło było 100% , bez dodatku cukru, soli oraz tłuszczy utwardzanych, zwłaszcza oleju palmowego. Masło orzechowe jest cennym źródłem białka, dlatego stanowi podstawę wegan,wegetarian i sportowców, zawiera również cenne tłuszcze nienasycone, za sprawą tryptofa…

Ciastka owsiane - najlepsze!

Te ciastka mają w sobie wszystko to czego nieustannie szukacie w nieudolnych wersjach ciastek owsianych sprzedawanych w sieciówkach, i nie znajdziecie dopóki sami nie spróbujecie zrobić właśnie tych ciasteczek. Są lekko ciągnące, nie za płaskie ani nie za grube, nie za słodkie, mogą być bardzo duże lub takie na jeden raz, nadziane masą pyszności, jak orzechy, gorzka czekolada, czy nawet suszona żurawina, a co najważniejsze, są super proste i super smaczne. Dzięki zawartości mąki kukurydzianej ciasta nie trzeba chłodzić, a dodatek kawałków czekolady sprawi, że unikniemy przykrego rozczarowania, wyjmując z pieca blachę z zupełnie płaskimi ciastkami. Teraz już zawsze będą miały odpowiednią grubość.

Barszcz wigilijny z uszkami wg Magdy Gessler

"W potocznej polszczyźnie purpurę kojarzy się z czerwienią i choć zakres barw purpury jest szeroki, bo sięga do głębokiej czerwieni do śliwkowego fioletu, to znakomita większość jej odmian daleko odbiega od czystej czerwieni. Jakże blisko miłości do pożądania. Starożytni Tyryjczycy uzyskiwali purpurę z mięczaków żyjących w wodach Morza Śródziemnego. Ta antyczna purpura, będąca jednym z najstarszych barwników, stanowiła symbol władzy nie tylko dlatego, że była obłędnie droga. Purpura wzbudzała od zawsze pożądanie." - "Kocham gotować" Magda Gessler